Såhär gick dagens träning

Vill du läsa planeringen och visionen för dagens träning, kolla här.

Apport - vi tränade att hålla i föremål både med apporten och en leksak. Det gick sådär. Han käns fortfarande lite osäker, så jag fokuserade på att belöna snabbt så snart han grep rätt.

Fotposition - stackars liten har fortafarnde inte koll på bakdelen. Så vi körde lite fråstående snurra (motsolsvarv) och fotposition. Han börjar verkligen fatta vad det går ut på, så nu ska bara bakdelen med på noterna. Vi prövade att gå några steg, och han startade jättefint och jag belönade så snart han hade bra kontakt i någon sekund.

Ställande - I dagens ställande kastade jag bort en godis ett par meter, kallade in hunden, låtsades kasta leksaken och skrek stå så att han liksom hoppar till och blir alert. Det fungerade precis som jag ville, och efter några gånger behövde jag inte ens låtsas kasta. Dock började han förvänta sig att leksaken skulle komma och sänkte tempot, så då bytte jag och kastade leksaken bakåt några gånger.

Övrigt

  • Jag hade inte behövt ha lina på honom. Han hade bra fokus och jobbade fint
  • Jag var lugn, sansad och höll pratade inte i onödan
  • När det kom förbi ett hunddagis lade jag hunden och matade på med korv - det hade aldrig funkat för några månader sedan - nu åt han glatt korv och brydde sig mer om mig än hundarna

Bästa hunden. Vi tränade med leksaker och godis synligt, och han brydde sig inte ens förrän jag gav frikommando.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar